Turisme og slotsprojekt

Erhvervslivet må ind i kampen for at få slotsrenoveringen til at booste erhvervsudviklingen !

Det Konservative Folkeparti i Nyborg kommune vil lokalt arbejde for øget fokus på turisme og slotsrenoveringens mulighed for at få Nyborg på UNESCO- listen.

Nyborg og Østfyn har rigtigt meget at byde på for turister. Vores naturskønne beliggenhed, det gamle kongeslot og områdets herregårde og mangfoldigheden i overnatningsmuligheder appellerer til både unge og gamle fra ind- og udland.

Vi er så heldige at landets hovedfærdselsåre fører millioner af trafikanter forbi hoveddøren, og kursusejendommene årligt ligger ramme til titusindvis af kursister og konferencedeltagere.
Det er et oplagt mål at få flere til at standse op og bruge tid i vores by og landområde. Det vil være til gavn og glæde for forretninger og det øvrige erhvervsliv, ejendomsmarked osv.

Vores trumfkort er det enestående projekt for renovering af Nyborg Slot og mulighederne for at få slot og bykerne på UNESCO´s verdensarv-liste.

Det lokale erhvervsliv opfordres stærkt til at træde i karakter, og komme ind i arbejdet. Fra f.eks. Middelfart, Odense og Herning kan man se hvad der sker, når toneangivende virksomheder går aktivt ind i projekter sammen med kommunen. Så er der næsten intet der er umuligt. Det må også kunne lade sig gøre på Østfyn. Derfor bør erhvervslivet reagere aktivt på borgmesterens tidligere invitation og bakke op i ord og gerning, om den enestående mulighed Østfyn har fået for at skabe vækst og interesse. Virksomheder – store som små – bør tænke: Hvad der er godt for Nyborg, er godt for min virksomhed.

Konkret foreslår vi i Det Konservative Folkeparti:

• Med hensyn til slottet er det én ting, at renoveringen er finansieret. Det skal følges op af midler til markedsføring og drift. Det er vitalt for successen på længere sigt. Det er ikke alene en kommunal opgave, men noget erhvervslivet også bør bidrage til. Kommunen – i samarbejde med Østfyns Museer – bør indtage en rådgivende og koordinerende rolle.
• Markedsføringsmæssigt vurderes det, at det ville være optimalt, hvis renoveringsplanen kan justeres således, at Knudstårnet kan tilføjes en del af sin oprindelige og imponerende højde.
• Perioden, hvor slottet under renoveringen vil være lukket for publikum, kan ved rette markedsføring og projektbeskrivelse, ændres til at være en fordel, m.h.t. at besøgende
kan følge med i planer og arbejde. Det så man bl.a. ved anlægsarbejderne på Storebælts- og Øresundsbroerne.

Kultur er en vækstdriver og fra konservativ side vil vi aktivt støtte de enestående muligheder kommunen har fået i hænde. Vi skal smede mens jernet er varmt!

m.