Skaber Nyborg sine egne trafikproblemer ?
læserbrev i Fyens Stiftstidende, 12 februar 2021 af byrådskandidat Per Kurt Olsen, Nyborg
Det er omtvisteligt, at Nyborg ligger ugunstigt med hensyn til at skabe ideelle indfalds- og omfartsveje, men det er også klart, at Nyborg selv har været med til at gøre problemerne større.
Dette sker ved for eksempel at undlade at regulere de belastede indfaldsveje, som det blandt andet tydeligt fremgår i t-krydset Dyrehavevej – Vindingevej/Strandvejen, hvor trafikken hober sig op især i weekender og i ferieperioderne.
Her må det være muligt at skabe baner for højre og venstre sving. Som eksempel på selvskabte trafikproblemer skal her blot nævnes: Det er et selvskabt problem at skabe en ensporet udkørsel i t-krydset Adelgade – Strandvejen/Havnegade, der i myldretiden skaber lange bilkøer i Adelgade helt tilbage til kirken. Helt galt er det op til weekender og ferieperioderne.
2. Østerøvej blev for nogle år siden omdannet til en to minus en vej, som er tænkt til brug på veje med begrænset trafik og lav hastighed, det kan man vel næppe hævde er tilfældet for Østerøvej, som blandt andet leder til/fra Storebæltsbadet og to af byens store hoteller.
Siderne er skabt for at sikre en bane for cyklister og fodgængere, men med få undtagelser, er der parkeret biler, som blokerer udsynet for netop de bløde trafikanter.
Særlige farlige situationer opstår i badesæsonen og i mørke med regn eller sne. Som jeg læser færdselsloven, bør kommunen sammen med politiet revurdere om Østerøvej lovmæssigt falder inden for loven om to minus en vej.