Kultur og turisme

Nyborg Kommune er fyldt med kultur og historie. Vi en mange foreninger, historiske seværdigheder, sports- og musikklubber og naturoplevelser. Vores historie skal formidles, huskes og dyrkes. Det er både godt for vores forståelse for samfundet, af vores samtid  og vores lokalområder.

Nyborg slot

I øjeblikket er der stor diskussion om den afviste plan for det byggeri i tilknytning til Nyborg Slot, som skulle anvendes til formidling af slottets historie.

Der er delte meninger om den plan der blev valgt, efter mange års forberedelse. Men det er under alle omstændigheder under al kritik, at et projekt kan komme så langt i forløbet for derefter at blive stoppet.
Slottet, volden, torvet og voldgraven rundt om bymidten i vores gamle hovedstad er enestående og denne fortælling skal formidles med udgangspunkt i en moderne og professionel historieformidling. Både til glæde for besøgende, detailhandlen og turisterhvervet på hele Østfyn.

Det er vigtigt der findes en løsning så denne “vækstdriver” ikke sættes over styr.

En kommune fyldt med historie

Nyborg kommune er fyldt med historie! Med alt fra jættestuer til Nyborg slot, kan hele kommunen være med til at vise dele af Danmarkshistorien. Der er mange historiske steder i hele kommunen, og det skal vi være bedre til at gøre opmærksom på.

Turisme

Turisme kan blive en endnu større del af vores økonomi i Nyborg kommune. Tusindevis af kursister kommer til Nyborg hver år, hvor de opholder sig på byens kursus- og konferencehoteller i kortere eller længer tid. Vi skal have dem til at vende tilbage – og tage deres familier med – for at opleve vores rige kulturliv og historie, leje sommerhuse, besøge vores restauranter, hoteller, campingpladser, markeder og butikker. Det kan blive en endnu større vækstkilde for vores kommune!

Derfor er det ikke helt ligemeget hvordan vi omtaler og markedsfører vores kommune i resten af landet og i udlandet. Vi vil arbejde for at turismebranchen får de bedste vilkår for at drive virksomhed, og markedsføre vores seværdigheder og kulturoplevelser.

Naturoplevelser

Nyborg kommune byder også på gode naturoplevelser. Vores strande, skove , godser og udsigtspunkter giver gode muligheder for store oplevelser for både cykelturister og vandrere. Andre egne af landet har etableret vandreruter hvor de besøgende ledes rundt til lokale seværdigheder i landdistrikterne – a la cyklisternes Østersørute. Det kunne vi godt ønske os i Nyborg kommune også. Når der forventes besøgende til vores seværdigheder skal der ikke bare være skraldespande til rådighed – de skal også tømmes så ofte, at det ikke ødelægger den gode oplevelse.