Miljø- og klimapolitik

Det er konservativt hjerteblod at passe på den klode vi har fået overleveret fra tidligere generationer, og at vi skal give den videre i mindst lige så god stand som vi har fået den. Vi mener at det er forkert at efterlade regningen for klimaforandringerne i børneværelset, og det er derfor vigtigt for os at vi når at reducere vores CO2-udslip med 70% i senest 2030. Nyborg Kommune skal også gøre sin del, og derfor vil vi sætte klimaet højt på dagsordenen i byrådet.

Det samme gør sig gældende når vi taler om vores miljø og natur. Vi skal passe på det, og være med til at dyrelivet i vores naturområder trives.

Grøn vækst

Den grønne omstilling er ikke en udgift – men en vækstkilde.

Hvis vi spiller vores kort korrekt, kan vi skabe et grønt væksteventyr i Nyborg Kommune. Nyborg Kommune kan være en af de kommune der kan få rigtig meget gavn af fremtidens grønne vækst, med vores geografiske placering og de eksisterende virksomheder vi har, kan Nyborg Kommune blive en central del af det grønne væksteventyr Danmark er på vej ind i.

Den grønne omstilling og fremtidens vækst skal gå hånd i hånd, og det vil vi kæmpe for at den kommer til at gøre i Nyborg Kommune.

Det kommer også til at være store grønne investeringer der kommer til at få Danmark ud af den økonomiske krise der venter når vi er kommet igennem Corona. Det skal vi sørge for også kommer til at gavne virksomheder i Nyborg Kommune.

El-biler

Fremtidens biler kører på el. Det er ikke en politisk holdning, men en videnskabelig konklusion. Det der er politisk, er om vi skal forberede os nu – eller sakke bagud. Det Konservative Folkeparti vil ikke være med til at vi i Nyborg Kommune sakker bagud.

Vi foreslår helt konkret at alle fremtidige køb af biler til kommunen skal være elbiler, og at der på alle kommunale institutioner skal være el-ladestationer. Det giver mening at når man som plejepersonale parkere sin bil på plejehjemmet, at den kan lade op imens at vores personale udfører deres arbejde. Dette gælder også rådhuset, skoler og lignende. Elbilerne kan lade op imens de holder stiller. Det er sund fornuft.
Ud over de ladestationer, vil vi også fokusere på at opstille mange flere ladestationer i Nyborg Kommune. Både ved Nyborg Station, Nyborg havn, i Ørbæk og i Ullerslev. Man skal trygt kunne købe en ELbil, og være sikker på at kunne lade sin bil op i Nyborg Kommune.

En grøn kommune

Det er vigtigt at vi både får den private og den offentlige sektor med i den grønne omstilling. I Nyborg Kommune mener vi at man skal målrette køb af råvare, så det er lokale der leverer det offentliges mad. Det er også vigtigt at alle fremtidige køb af biler, fra kommunens side, er EL-biler, og er der laves ladestationer til dem.

Vi mener også at vi kan investere i nogle større projekter, som kan vise vejen til en grøn omstilling.
Det kunne være solcelleveje. Der er flere virksomheder der er kommet i mål med at kunne producere veje der laver vedvarende energi når bilerne ikke kører på vejene. Det er teknologiske løsninger som den her der skal være med til at få os i mål med den grønne omstilling. Derfor mener vi at der skal laves prøver med at lave nogle af vores landeveje om til solcelleveje.

Natur

Det er vigtigt at vi passer på vores natur.

Vores klode går i disse tider igennem mange forandringer. Klimaforandringerne truer vores natur og dyreliv. Vi mener at vi i Nyborg Kommune skal anlægge mere vild natur, plante flere træer og målrette indsatser til at passe på vores vilde dyreliv.

Vi vil også arbejde for at der er nok skraldespande i vores naturområder, så der ikke bliver smidt skrald, madrester og dåser i vores fælles natur.

Energioptimering af kommunale bygninger

En af de væsentlige ting i kan gøre for at sikre fremgang i den grønne omstilling, er ved at energioptimere bygninger. Vi vil i Det Konservative Folkeparti starte med de kommunale bygninger, og vise vejen som det private marked kan bygge videre på. Vi skal sørger for at der bruges mindst mulig strøm om varme i vores kommunale bygninger og anlægge solcelletag der hvor det er muligt.