Vi skal naturligvis have el-biler i hjemmeplejen
læserbrev i Fyens Stiftstidende 14/2.2021
27 biler i hjemmeplejen står til at skulle udskiftes. De skal naturligvis udskiftes med el-biler. Både fordi det er det bedste for miljøet, og fordi det er økonomisk fornuftigt.
I en sagsfremstilling til byrådet fremgår, at skift til el-biler kræver 16 ekstra biler. Men er det rigtigt?
I Gladsaxe Kommune har de 34 el-biler i hjemmeplejen. Ingen af dem er ekstra el-biler. De har en enkelt ”ekstra” benzinbil. Men det er til vikarer, som ikke er vant til el-biler. Deres erfaringer med el-biler er rigtig gode, og de har aldrig oplevet at borgere er blevet svigtet p.g.a. at løbe tør for strøm. De har til gengæld indkøbt ladestandere til alle biler. Det skal man naturligvis medregne.
Vil man el-biler, må man droppe vanetænkning, når det gælder ”tankning”. Det tager længere at ”tanke” en el-bil, ja. Men man står heller ikke og venter imens, som man gør med benzin- eller dieselbiler. El-biler tanker, mens de holder parkeret. Der skal ikke nødvendigvis være en fuld tank, når man skal køre igen. Der skal bare være rigelig strøm til den næste kørsel. Det kan man sagtens planlægge sig ud af, specielt i sammenhænge der i nogen grad er præget af rutine…
I sagsfremstillingen fremgår også, at en fuld opladning tager 8 timer. En Renault Zoe kan med en 22kw lader oplades fra 0-80% på 2 timer og 15 min. Det giver en rækkevidde på 317 km. Hvis det er nok, er der måske slet ikke brug for 16 ekstra el-biler.
Det Konservative Folkeparti opfordrer til at byrådet genovervejer, om ikke el-biler i virkeligheden er den mest miljørigtige og økonomisk forsvarlige løsning. Samt at man i drøftelser og overvejelser inddrager erfaringer fra kommuner, som allerede i dag anvender el-biler i hjemmeplejen.
Hvis man virkelig vil el-biler, kan det sagtens lade sig gøre. Men det kræver politisk vilje. Det har vi i Det Konservative Folkeparti.