KOMMUNENS SVIGT – SÅDAN KOMMER VI VIDERE

KOMMUNENS SVIGT – SÅDAN KOMMER VI VIDERE

RAPPORTEN FRA NYBORGS BORGERRÅDGIVER BLEV I GÅR GODKENDT AF BYRÅDET

Byrådsmedlem, Michael Gertsens tale i byrådssalen :

For 3. gang påpegende han hvordan kommunen i flere tilfælde har overskredet regler og tidsfrister og svigtet specielt børn og familier der både har behov for – og krav på – støtte og hjælp.

Fra konservativ side blev er givet udtryk for, at det er en ulykkelig situation og ikke et emne der drejer sig om politik – og som ikke egner sig til interne diskussioner i byrådet.

Byrådets medlemmer er alle i samme båd, idet alle har hørt alarmklokkerne i kortere eller længer tid, afhængigt af, hvor længe man har siddet i byrådet.

Så konklusionen er set herfra, at byrådet skulle have – og skal – lytte mere til borgerrådgiveren og have lyttet mindre til den daværende direktion og de daværende fagchefer.

Nu har vores nuværende direktion lavet en større handlingsplan som p.t. er i høring. Det er indtrykket, at det er et gennemgribende og langsigtet forløb, hvor man har støttet sig til rapporterne fra Komponent, BDO og borgerrådgiveren.

Det SKAL munde ud i en stærk forbedring overfor de børn og familier der har krav på en professionel hjælp og vejledning, hvor Nyborg kommune overholder lovgivning og tidsfrister og borgerne føler sig hørt, set og forstået.

Ellers adskiller denne plan sig ikke fra de utallige andre tiltag, planer, strategier og kurser der er søsat.

Et af elementerne vi fra konservativ side vil følge tæt, er kommunikation. Vi har INGEN forståelse for, hvis borgerne ikke får svar på deres henvendelser – eller hvis de ikke mødes af en venlig og imødekommende betjening.

Der er tillid til, at direktionens har vilje til at løse problemerne, via den kommende handlingsplan. Vi kan desværre ikke lave om på de svigt der er sket – men byrådet kan lære af fejlene og i FÆLLESSKAB bakke op om direktionens plan og følge op på, at den føres ud i livet som planlagt.