Jorden under Nyborg Lynfrost skal renses!

Læserbrev i Fyens Stiftstidende 16/9-2020 af folketingsmedlem og miljøordfører for Det konservative Folkeparti, Egil Hulgaard

Fejl på fejl. Det er efterhånden blevet historien om den forurenede grund under Nyborg Lynfrost. Det er en fejl at indkapsle forureninger, man allerede har konstateret. Det er en fejl, når man ikke tager forureninger af så graverende karakter mere alvorligt. Og det er en endnu større fejl at sende en giftig grund videre til de kommende generationer. Af hensyn til dem burde tjæregrunden Lynfrosten blive renset nu, inden et nyt større byggeri opføres.

Det er helt normalt, at kommuner sikrer sig, at fremtidige byggegrunde renses inden byggeri. Det gør man for sikre sig mod store efterregninger og af simpel ordentlighed. Man ønsker ikke at sende forurening og regning videre til senere. Men det lader desværre ikke til at bekymre Venstre i Nyborg. Utroligt, for det står ikke til diskussion, at forureningen på Lynfrosten er så alvorlig, at den udgør en sundhedsrisiko. Den er faktisk så giftig, at det hverken er tilladt at bygge boliger eller daginstitutioner på grunden, da det er uansvarligt for børn at opholde sig der i mere end seks timer. Dermed er det kun tilladt at bygge erhvervsbygninger på grunden og kun, hvis kommunen sikrer, at den eksisterende forurening ikke kommer i kontakt med andre. Det vil man gøre med asfalt og sten.

Det er fristende at bebygge grunde, der skaber værdi til kommunen. Men det er en kortsigtet strategi, hvis man blot udskyder en større regning til senere. Ved at bebygge Lynfrosten svækkes byens centrum til skade for sammenhængskraften i byen.

Det Konservative Folkeparti tager ansvaret for de kommende generationer alvorligt. Vi skal efterlade vores jord i bedre stand, end den vi overtog. Det gælder i forhold til at sikre naturen, den glæde vi kan få af den, og det gælder selvfølgelig også forureninger, hvor vi ønsker at fjerne fortidens synder. Med det forureningsniveau Tjæregrunden Lynfrosten har, så er nybyggeri og indkapslingen dårlig idé. Det håber jeg, at kommunen snart vil indse.

Folketingsmedlem Egil Hulgaard