Thomas Rydahl stiller op til byrådsvalget

Læserbrev i Fyens Stiftstidende 10. september 2020

De seneste politiske begivenheder i Nyborg Kommune – navnlig Lynfrosten – har fået mig til at savne konservative stemmer i byrådet. Derfor har jeg meldt mig på holdet af konservative kandidater til byrådsvalget til november 2021.

En af mine kerneværdier er ordentlighed. Det er en værdi, som for mig er et gennemgående tema i alle konservative mærkesager. Vi skal behandle hinanden og vores samfund ordentligt.

Eksempelvis er vi fortalere for en oprensning af Lynfrost-grunden. Det er et udtryk for ordentlighed overfor de mennesker, der på sigt skal arbejde på området – både i forbindelse med byggeri og den kommende erhvervsdrift. Men det er også ordentligt overfor vores kommende generationer, at vi ikke efterlader forurening fra fortidens syndere til dem. Vi skal ikke efterlade regningen i børneværelset.

Vi skal sikre ordentlige forhold for erhvervslivet. Det skal vi gøre smart. Ikke ved at lave detailvarebutikker langs motorvejen, som vil dræne kunder fra allerede eksisterende butikker i lokalmiljøet. Det må være muligt at tiltrække andre former for erhverv end detailvarebutikker.

I stedet for at skubbe på et allerede højt forbrug, burde vi i Nyborg gå foran og tiltrække virksomheder, som arbejder med innovation og ny teknologi, der kan bidrage med løsninger til de klimaudfordringer, som vi står over for.

På klima- og miljøområdet savner jeg større ambitioner. Når borgmesteren, som svar på kritik af kommunens klimapolitik, nævner renovation af bygninger, ”natur i Hjulby Mose” og udskiftning af pærer i gadelamper, som de tiltag der er blevet gennemført, så synes jeg, at det signalerer, at man ikke har haft travlt på området og visionerne ikke står i kø.

Jeg mener, at vi skal turde drømme stort og investere smart. Vi skal bruge den grønne omstilling til både at sikre vores klode og skabe vækst. Vi skal have en langsigtet vision med klare mål for vores forskellige klima- og miljøindsatser. Der skal gennemføres årlige målinger, som viser, hvor langt vi er nået og om vi er på rette vej. På den måde bliver tiltag og fremskridt på klima- og miljøområdet både tydelige og forpligtende.

Nyborg Kommune har alle muligheder for at skabe et grønt væksteventyr – klimatiltag har aldrig været vigtigere. Lad os gribe de muligheder. Jeg vil som konservativ arbejde målrettet for, at vi skaber en ansvarlig grøn omstilling samtidig med, at der skabes vækst og arbejdspladser.