Læseklassen er et godt tilbud, som skal bevares

Læserbrev af: Oscar Ibsen, Næstformand for Det Konservative Folkeparti i Nyborg

Midlerne til ordblindeområdet er nu (endelig) blevet forøget markant. Derfor undrer det mig meget at skole- og dagtilbudsudvalget nu overvejer at nedlægge det mest gavnlige tilbud til ordblinde i kommunen??

Man vil så erstatte læseklassen med korte intensive forløb. Som en der selv har gennemgået ekstra-læsning og ekstra-dansk i folkeskolen, så kan jeg fra egne erfaringer sige, at små lynkurser ikke kommer til at løfte dansk-niveauet for vores ordblinde børn og unge som læseklassen gør.

Længere forløb med god trivsel og tid til den enkelte – Det virker!

Med den nye “strategi” for ordblindhed, så vil man starte med at nedlægge læseklassen. Det giver 0% mening i min verden…. I stedet skulle man bygge ovenpå de ting man ved allerede virker. Læseklassen er et fantastisk tilbud der har gavnet ordblinde børn i over 30 år. Hvorfor nedlægge det, for at lave lynkurser? Stod det til mig, beholdte vi læseklassen, og hjalp flere børn, der i hverdagen er udfordret med ord- og/eller talblindhed.

Lad os beholde læseklassen, men også bruge de ekstra penge på at styrke indsatsen på folkeskolerne. Eksempelvis med flere to-lærerordninger og flere frie ressourcer til lærerne.

Så kære Skole- og Dagtilbudsudvalg. Skab ikke flere konsulentstillinger i kommunen, men skab et godt skoleliv med læring og trivsel for vores udfordrede børn.

Link til læserbrevet: https://fyens.dk/artikel/k-l%C3%A6seklassen-er-et-godt-tilbud-som-skal-bevares