Læserbrev og FaceBook opslag : landsbyerne forsømmes

Af byrådskandidat Michael Gertsen 19/7 -2020

ÅBENT BREV TIL FORMANDEN FOR TEKNIK- OG MILJØUDVALGET

Nyborgs landsbyer forsømmes !
Der er skuffende at vedligeholdelse af veje, skilte, bede og fællesarealer i landsbyerne halter så meget som det gør.
Det er resultatet af en lille opinionsundersøgelse blandt de FaceBook-grupper som de fleste af vores landsbysamfund har. Jeg har fået mere en 100 tilbagemeldinger og adskillige fotos om, hvordan oplevelsen af Vej- og Parks arbejde opleves.
Overskrifterne er tydelige :
• Flere steder er det beboerne der slår græs, så man kan læse skiltene
• Under tørken sidste sommer er der også eksempler, på at det var privat der måtte vande nye vejtræer
• Der er blomsterbede, rastepladser og seværdigheder der nærmest er forsvundet i meter-højt ukrudt foruden overfyldte skraldespande
• Flere steder er asfalten så ringe at der kun kan cykles med varsomhed
• Knækkede og mere eller mindre ulæselige vejskilte findes i flere landsbyer
Retfærdighedsvis er det ikke overalt vedligeholdelsen svigter– og den app hvor borgerne kan indrapportere huller i vejene m.v. virker overordnet godt. Men der blev for år tilbage udarbejdet en detaljeret driftsmanual for vedligeholdelse i hele kommunen, fordi man dengang overvejede udlicitering af opgave. Så det burde være klart hvad det er for opgaver Vej- og Park skal løse. For 4 år siden var der et par vellykkede forsøg med landsbypedeller, der havde detaljeret ansvaret for vedligeholdelse, men det blev sparet væk.
Er det mangel på penge, mandskab eller er det dårlig ledelse i forvaltningen der er baggrund for den stedmoderlige behandling af landsbyerne ? Det har jeg ingen mening om. Men jeg – og mange andre – forventer at der bliver gjort noget ved det. Det er jo ikke fordi kommune har en dårlig økonomi. Den er der jo godt styr på.
Landsbyerne i kommunen har meget godt at byde på. Her er det også muligt for unge familier at komme ind på ejendomsmarkedet til fornuftige priser. Men når vi skal tiltrække nye borgere, så skal der også se ordentligt ud.
En fjerdedel af kommunens indbygger bor i landsbyerne – og vi betaler den samme skatteprocent som man gør i resten af kommunen.
Så nu vil jeg spørge udvalgsformand Per Chrone Jespersen : 1) Er han bekendt med situationen og 2) Hvad vil udvalget gøre ved det ?
Michael Gertsen